העסקת עובד זר ללא היתרי עבודה

העסקת עובדים זרים אינה עניין של מה בכך, ובוודאי לא במדינת ישראל, המתמודדת היום עם אוכלוסייה גדולה של מבקשי עבודה זרים. בעוד שענפים שונים כמו בנייה, סיעוד, וחקלאות משוועים לידיים עובדות, אזרחים ישראליים מתרחקים ממקצועות תובעניים אלו, משום המשכורת הנמוכה בעבור עבודה קשה במיוחד. מנגד נמצאים העובדים הזרים, מהגרי עבודה חוקיים ובלתי חוקיים, וכן מבקשי עבודה מן השטחים, המשוועים לכל עבודה שתאפשר להם לשרוד ולכלכל את בני משפחתם.

דיני עבודה

תפקידם של דיני העבודה לדאוג לרווחתו של העובד השכיר, ולהבטיח כי כל אדם יקבל את תנאי השכר וההעסקה המגיעים לו. הכוונה היא שכל עובד יוכל לחיות חיים של רווחה, וכי לא ייווצר מצב של ניצול ציני של עובדים שאינם מודעים לזכויותיהם, או זקוקים נואשות לשכר כלשהו, נמוך ככל שיהיה. הבעיה עם עובדים זרים היא שלא תמיד יש להם היתרי עבודה אקטואליים, וכך נוצרת קרקע פורייה לניצול והעסקה בתנאים לא הולמים.

עבירה על החוק

במדינת ישראל, העסקת עובד זר שאין ברשותו ויזת עבודה בישראל היא בגדר עבירה פלילית. עבריין פלילי, דהיינו, מי שמבצע עבירה פלילית, או במקרה בו אנו דנים, מי שמעסיק עובד זר ללא היתר לעובד זר, צפוי לעמוד למשפט, ולהיענש. העונשים והקנסות הצפויים לבעלי עסק שמעסיקים עובדים ללא היתר יכולים לפגוע קשות בעסק, ולכן, יש לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין פלילי.עורך דין פלילי בירושלים יוכל להדריך אותך כיצד לפעול, לייצג אותך, ולוודא שהנזק שייגרם לך יהיה מינימאלי.

לא להתפתות

מכיוון שכוח העבודה הלא חוקי הוא זול יותר מצד אחד, ונואש יותר מצד שני, קל להתפתות ולהעסיק עובד ללא היתר העסקה לעובד זר. כך אתה גם משקיט את מצפונך, באמרך שהנה, עזרת למהגר קשה יום לפרנס את עצמו, וגם חוסך לעצמך הוצאות של תשלום ביטוח לאומי, ותנאים סוציאליים לעובד. למרות זאת, אל תיתן לעצמך ליפול בפח, העסקת עובד זר ללא היתרים לא תשפר את מצבם של העובדים הזרים, והחיסכון הקטן שאתה חוסך על תנאים סוציאליים יתבטל לעומת הנזק שעונש על עבירה פלילית יגרום לך.

עובד זר חוקי

מדינת ישראל מפרנסת עובדים זרים רבים המגיעים בצורה חוקית והם בעלי היתרי עבודה. ענפים בהם קיים מחסור בכוח עבודה זוכים למכסת כוח עבודה זר מאושרת, וכמו כן, אנשים הזקוקים לעזרה סיעודית. מי שזקוק לשירותיהם של עובדים זרים, יכול לפנות לרשויות, ולקבל את האישורים המתאימים. כאשר אתם מעסיקים כוח עבודה זמני, פקחו עיניכם, ואם קבלן שאת שירותיו שכרתם מעסיק עובד זר, בקשו לדעת אם לאותו עובד יש היתרי עבודה, שכן אם לא, אתם נחשבים עבריינים. למרות הפיתוי, דאגו להעסיק בביתכם או בעסק שלכם אך ורק עובדים חוקיים. כך תגנו על עצמכם מתביעות והרשעות, וכמו כן, תבטיחו שעובדיכם מקבלים שכר נאות ותנאי העסקה הגונים והולמים.