הסדרת מעמד ואשרת כניסה לישראל – שאלות מרכזיות ותשובות

בהתאם לחוק בישראל, כל נתין זר הנמצא בישראל נדרש לשאת עמו אשרת שהייה בישראל בין אם הגיע לישראל לזמן קצר ובין הגיע לחיות בה לצמיתות, החל מתעודת מעבר של מס' ימים, אשרת תייר ב/2, אשרת שהייה זמנית למס' חודשים ואף שנים, במסגרת אשרה לסטודנט א/2 או אשרה לסטודנט יהודי א/1, אשרה לעובד זר ב/1 או אשרה לאיש דת א/3, או  אשרת תושב ארעי א/5, המוחלפת בבוא הזמן ובתום ההליך המדורג בתושבות קבע או באזרחות ישראלית קבועה, המעניקה את מלוא הזכויות האזרחיות לנושא אותה.

ריכזנו מספר שאלות מפתח העולות בדרך כלל במהלך הליך קבלת מעמד אזרחי בישראל, בין אם במסגרת קבלת מעמד זמני, ובין במסגרת הליך לקבלת מעמד קבוע של תושבות או אזרחות ישראלית – ולהלן התשובות אודותיהן:

1. שאלה: אני אזרח/ית ישראל/ית, בן זוגי הוא נתין זר ואנחנו רוצים לחיות בישראל. מה עלי לעשות?

תשובה: כניסתו של בן/בת זוג זר לישראל חייבת להיעשות במסגרת הזמנת בן/בת הזוג  הזר ע"י בן הזוג הישראלי, וזאת לצורך קבלת אשרת כניסה לבן הזוג הזר כבן זוג, עוד לפני הגעתו לישראל.

בני הזוג נדרשים לצרף להזמנה מסמכים ואישורים מתורגמים ומאומתים  בהתאם לדרישות רשות האוכלוסין וכן מכתב מטעמם בו יסבירו כי יש ביניהם יחסי זוגיות קבועים ורציניים וברצונם להשתקע בישראל.

2. שאלה: איזו אשרה ניתנת לבן זוג זר המבקש לחיות באופן קבוע בישראל?

תשובה: בעת כניסתו לישראל יתחיל בן הזוג הזר את ההליך המדורג לקבלת תושבות קבע או אזרחות ישראלית. בכניסתו לראשונה לישראל תינתן לו אשרת תייר מסוג ב/1 למשך כחצי שנה אשר מעניקה זכות לשהות ולעבוד בישראל בלבד. לאחר מכן, יקבל  בן הזוג אשרת תושב ארעי א/5 לפיה יהיה זכאי כמעט לכל הזכויות האזרחיות והסוציאליות בישראל, ביניהן: ביטוח בריאות ממלכתי, זכויות מהמוסד לביטוח לאומי, חוק חינוך חובה לקטינים נלווים, זכויות עובדים וזכויות פנסיה עפ"י חוק ועוד. יש לציין כי ככל שמדובר בבני זוג שאינם נשואים, תקופות המעבר מאשרה לאשרה וההליך המדורג בכלל  יהיו ארוכים יותר.

 

3. שאלה: מהן הזכויות הרפואיות להן זכאי תושב ארעי במסגרת חוק בריאות ממלכתי?

תשובה: במסגרת חוק בריאות ממלכתי – תושב ארעי בעל אשרה א/5 זכאי לביטוח בריאות ומחלות, ביניהן זכויות לאשפוז בבתי החולים וכן זכות לטיפול במרפאות חוץ, זכות לקבלת טיפול בקופות חולים (רפואת קהילה), זכות לאשפוז פסיכיאטרי,  ואף זכות לטיפולי שיניים –  בקרב ילדים  ונוער, ואוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים.

4. שאלה: אני אזרח ישראלי ויש לי אמא מבוגרת לא יהודייה בחו"ל שאני רוצה שתחיה אתי בישראל. מה עלי לעשות?

תשובה: יש להזמין את האמא ברשות האוכלוסין. הטיפול בהגעת הורה לישראל קבוע ב"נוהל הטיפול במתן מעמד להורה קשיש ובודד" מס' 5.2.0033. ישנם תנאי סף שעל ההורה המבוגר לעמוד בהם: גיל מינימלי הוא 62 לאשה או 64 לגבר, הוכחה כי ההורה לא נתמך ע"י  ילדים אחרים שלו ואין לו בן זוג  או משפחה אחרים במקום מגוריו בחו"ל. כמו כן מרכז חייו של הבן המזמין חייב להיות בישראל. ככל שיוכח כי לאמא אין ילדים נוספים בחו"ל או בן זוג או משפחה במקום מגוריה בחו"ל, ואין מי שידאג לה בגילה, כך יגבר הסיכוי כי הבקשה תתקבל.

כתנאי לקבלת אשרת השהייה יצטרך המזמין להציג פוליסת ביטוח בריאות עבור ההורה וכן להתחייב כי ידאג לכל צרכיו של ההורה בישראל. במידה ויתברר כי מרכז חייו של המזמין אינו בישראל  – הבקשה להזמנת ההורה תידחה.

5. שאלה: איזו אשרה מקבל ההורה הזר בישראל?

תשובה: אשרה מסוג ב/2 שהיא אשרת תייר, או אשרה מסוג ב/1 שהיא באופן עקרוני אשרת שהייה עם אפשרות לעבוד בישראל.

6. שאלה: אני אזרח זר ומעוניין ללמוד במוסד להשכלה גבוהה בישראל. מה עלי לעשות?

תשובה: אזרח זר המבקש ללמוד בישראל צריך לדאוג להוציא ויזת סטודנט בקונסוליה הישראלית הקרובה לאזור מגוריו בחו"ל. ויזת הסטודנט ניתנת בד"כ לשנה, ומוארכת לשנה נוספת כשהסטודנט הלומד בארץ או המוסד האקדמי דואגים להארכתה בשנה נוספת. ויזת סטודנט זר הנכנס לישראל במסגרת חוק הכניסה לישראל היא מסוג א/2.

7. שאלה: האם אני יכול לעבוד במסגרת לימודי בישראל כסטודנט זר?

תשובה: חשוב לציין כי ויזת סטודנט לא מאפשרת לעבוד בישראל בזמן הלימודים. האפשרות לעבוד בישראל  מחייבת קבלת אשרת עבודה מסוג ב/1.

הצורך באשרת עבודה נכון גם למקרה לפיו הסטודנט הזר שוהה בישראל ועובד מרחוק עבור חברה זרה ומקבל את שכרו בחו"ל, או מספק לחברה הזרה המעסיקה אותו שירותים כלשהם בישראל.

לימודים ועבודה בישראל של סטודנט אפשרית במידה והסטודנט יהודי ומגיע לישראל במסגרת חוק השבות למטרת לימודים (אשרה מסוג א/1), הוא יוכל לעבוד בישראל.

כמו כן, בהתאם לנוהל מתן רישיון שהייה מסוג א/2  לתלמידים ולסטודנטים זרים (נוהל מס' 5.8.0002) במידה והסטודנט לומד לתואר שני במוסד להשכלה גבוהה מוכר בישראל, והוא מועסק בה במשרה חלקית כמתרגל או  כאיש הוראה בתחום אותו הוא לומד הוא יוכל לעבוד תוך כדי לימודיו בישראל.

8. שאלה: הגעתי לישראל כתייר ואני רוצה להישאר וללמוד בה כסטודנט. מה עלי לעשות ?

תשובה: כעקרון, זר המבקש ללמוד בישראל נדרש להגיש בקשה בנציגות ישראלית הקרובה למגוריו בחו"ל, אבל במידה והוא נמצא בישראל ומבקש להישאר בה וללמוד – עליו לגשת בעצמו ללשכת האוכלוסין ולהגיש בקשה להחלפת סוג אשרה. עליו לצרף לבקשה אישור מהמוסד הלימודי אליו התקבל, אישור על תשלום שכר לימוד, הוכחה כי יש לו אמצעי מחיה וכלכלה לתקופת הלימודים, צילום דרכון זר בר-תוקף לפחות לששה חודשים מעבר לתקופת השהות המתוכננת, תמונות עדכניות של המבקש תעודת לידה מקורית שלו ואישור על תשלום האגרה להגשת הבקשה.

מוזמנים לפנות למשרדנו לכל שאלה

יש לכם שאלות נוספות בענייני הגירה לישראל, קבלת מעמד בישראל, אשרות כניסה והתאזרחות? תנו לנו להיות הכתובת המקצועית עבורכם. תהיו סמוכים ובטוחים שמשרדנו בקיא באופן המוחלט בתחומים הנ"ל, ועם ניסיון של קרוב לחצי יובל של טיפול וייצוג משפטי בתחום – נוכל לספק לכם את המענה הטוב והבטוח ביותר עבור האתגר שלכם.

מה מספרים הלקוחות שלנו

נעה צדיק
נעה צדיק
2021-08-22
תותח!!
תום רז
תום רז
2021-06-07
צוות המשרד נתן מענה מיידי ואדיב לשאלות שלי! המון תודה
erez rrr
erez rrr
2021-06-07
שירות מצויון. שירה, את אלופה.
Rute pacheco
Rute pacheco
2021-06-06
אני דוד מג מבת ים מרוצה מאוד מהטיפול של משרד עורכי דין דוד אנג'ל ועובדיו המסורים עם יחס יוצא מהרגיל מומחים בהגשת כל המסמכים הנחוצים למשרד הפנים ובהצגת המסמכים בזמן ולעמוד מולם במקצועיות בתודה ובכבוד רב דוד .מ
Shulamit Avraham
Shulamit Avraham
2021-04-22
תודה על שירות מצויין ומהיר, ובמיוחד לשירה שמאוד אכפת לה ונותנת שירות מכל הלב. ממליצה בחום
Канал ПозитиФФчик
Канал ПозитиФФчик
2021-04-13
מאוד ממליצה!! התקשרתי אם שאלה ותוך דקה נתנו לי מענה והסבירו מה עלי לעשות. תודה רבה לכם!
braa esa37
braa esa37
2021-02-12
מומלץ בחום.