מקצועות המאושרים להעסקת עובדים זרים

הקדמה:

בישראל מועסקים עובדים זרים רבים, והרשויות מוצאות עצמן נדרשות לתקן חוקים ותקנות שיגנו על העובדים מניצול ותנאי העסקה פוגעניים מצד אחד, וימנעו ריבוי של מהגרי עבודה בלתי חוקיים רבים מיכולת ההכלה של המדינה מצד שני. חלק מהסדרת הנושא הוא מתן רישיונות להעסקת עובדים במקצועות ספציפיים, ובתנאים מוגדרים, הכוללים את תנאי ההעסקה והמחייה של העובד, ואת זכויותיו. מאמרנו יעסוק במקצועות המאושרים להעסקת עובדים זרים.

 

נתונים

 

על פי ויקיפדיה, בדוח השנתי של לשכת ההגירה והאוכלוסין נכתב כי מספר העובדים הזרים החוקיים בעלי אישור עבודה בישראל בשנת 2017 היה 88,378.  העובדים הועסקו בארבעה ענפים שונים והם: סיעוד, בניין,  חקלאות ומומחים. יש לציין כי אומדן זה כולל רק עובדים זרים חוקיים, וכי קיים מספר גבוה של עובדים זרים לסיעוד לא חוקיים המועסקים במגוון מקצועות. מעסיק עובד זר לא חוקי צפוי לקנסות ואף למאסר, ולכן ככלל לא מומלץ להעסיק עובד זר בלתי חוקי, בייחוד כאשר מדובר בחברה או קבלן הנדרשים להעסקת מספר עובדים זרים בו זמנית.

 

תחומי העסקה

 

המקצועות המאושרים להעסקת עובדים זרים נחלקים לארבעה תחומים:

  • סיעוד – העסקת עובדים זרים לסיעוד נעשית באופן אישי, או באמצעות פנייה לאחת מלשכות העסקת עובדים זרים המאושרות על ידי המדינה. לפני כל פעולה, המעסיק צריך לקבל אישור ממשרד האוכלוסין וההגירה.
  • בניין – עובדים בענף הבנייה מגויסים על ידי תאגידי כוח אדם, איתם יוצרים הקבלנים קשר. העסקה דרך התאגידים מונעת דמי תיווך לא חוקיים שנהגו לגבות מן העובדים, ומסייעת להסדרת תנאי ההעסקה של העובדים הזרים בענף הבנייה, ולמניעת ניצולם .
  • חקלאות – כיום מועסקים בחקלאות בעיקר עובדים זרים מתאילנד, ולשם הסדרת העסקתם, מניעת גביית עמלות ודמי תיווך מופקעים מן העובד, ושמירה על זכויותיהם, נחתמו הסכמי העסקה בילטראליים עם תאילנד, והעובדים מגיעים באמצעות שיתוף פעולה בין ארגון ההגירה של האו"ם וחברות תיווך ישראליות בעלות היתר.
  • מומחים – ענף המומחים כולל מגוון רחב של מקצועות, החל מיועצים ומרצים, וכלה בחופרי מנהרות וטבחים, ולכן קשה להסדירו. כיום העסקת מומחים מתבצעת על ידי המעסיק.

 

חוק והגינות

 

אוכלוסיית העובדים הזרים היא אוכלוסייה חלשה, שקל לפגוע בזכויותיה ולנצלה. על מנת למנוע מצבים של דיכוי וניצול, פועלת המדינה להסדרת העסקת עובדים זרים במקצועות שונים. היות שכך, מעסיק המעוניין להעסיק עובדים זרים צריך להקפיד לפעול על פי כל החוקים והתקנות, שכן אחרת הוא צפוי לעונשים, קנסות ואפילו מאסר. בכדי שלא תעשו טעויות עליהן תידרשו לשלם מחיר כבד, מומלץ לפנות למומחים שיטפלו עבורכם בנושא. עורך דין דוד אנג'ל מתמחה בטיפול משפטי בנושא העסקת עובדים זרים, וישמח להעניק לכם ייעוץ וליווי מקצועי לצורך הסדרת העסקתם של עובדים זרים. לפרטים נוספים ולקביעת פגישה צרו עמנו קשר, ונשוב אליכם בהקדם האפשרי.

מידע מקצועי נוסף שעשוי לעניין אתכם:

מה מספרים הלקוחות שלנו

נעה צדיק
נעה צדיק
2021-08-22
תותח!!
תום רז
תום רז
2021-06-07
צוות המשרד נתן מענה מיידי ואדיב לשאלות שלי! המון תודה
erez rrr
erez rrr
2021-06-07
שירות מצויון. שירה, את אלופה.
Rute pacheco
Rute pacheco
2021-06-06
אני דוד מג מבת ים מרוצה מאוד מהטיפול של משרד עורכי דין דוד אנג'ל ועובדיו המסורים עם יחס יוצא מהרגיל מומחים בהגשת כל המסמכים הנחוצים למשרד הפנים ובהצגת המסמכים בזמן ולעמוד מולם במקצועיות בתודה ובכבוד רב דוד .מ
Shulamit Avraham
Shulamit Avraham
2021-04-22
תודה על שירות מצויין ומהיר, ובמיוחד לשירה שמאוד אכפת לה ונותנת שירות מכל הלב. ממליצה בחום
Канал ПозитиФФчик
Канал ПозитиФФчик
2021-04-13
מאוד ממליצה!! התקשרתי אם שאלה ותוך דקה נתנו לי מענה והסבירו מה עלי לעשות. תודה רבה לכם!
braa esa37
braa esa37
2021-02-12
מומלץ בחום.