כתובה: כל מה שחשוב לדעת!
הכתובה – מסמך טקסי לכאורה, שנחתם מתחת לחופה – עשויה להפוך לאחד המסמכים החשובים בהליך גירושין. רבות דובר עליה כ"התחייבות סמלית", אך בפועל היא עשויה לשאת השלכות כלכליות כבדות, במיוחד כשמדובר בזוגות הנפרדים לאחר שנות נישואין רבות או במקרים בהם נכתב בה סכום חריג בגובהו.
הכתובה ומשמעותה בנישואין יהודיים
ביסודה, הכתובה היא התחייבות כספית של הגבר כלפי אשתו – לשעת גירושין או מוות. תפקידה ההלכתי הוא להגן על האישה מפני פוטנציאל של "גירושין קלים", כלומר, לפרק את התא המשפחתי מבלי לדאוג לעתידה הכלכלי של האישה. ההתחייבות היא חד־צדדית: הבעל הוא זה המתחייב.
הכתובה נחתמת כחלק מטקס הנישואין הדתי, וכוללת את סכום הכתובה עצמו, תנאים נוספים, ולעיתים גם הסכמות אישיות שנוספו על ידי הצדדים.
חשוב להדגיש כי לפי ההלכה אין נישואין תקפים ללא כתובה – בני זוג יהודים שנישאו כדת משה וישראל אינם יכולים לחיות יחד ללא שטר כתובה בתוקף, והדין מחייב לכתוב כתובה ולהעניק אותה לכלה במהלך טקס החופה.
מעבר להיותה מסמך דתי, בתי הדין הרבניים רואים בכתובה מסמך משפטי לכל דבר, החייב בקיום בתנאים מסוימים.
מנגד, בתי המשפט לענייני משפחה אינם רואים בה מסמך חוזי מחייב במובן האזרחי, אך מכירים לעיתים בתוכנה לפי כללי דיני החוזים, כאשר היא מהווה חלק ממערכת הסכמית רחבה יותר בין בני הזוג.
מרכיבי הכתובה
*עיקר הכתובה הוא הסכום הבסיסי שעליו מתחייב הבעל כלפי אשתו – 200 זוז לבתולה או 100 זוז לגרושה/אלמנה.
זהו סכום סמלי במונחים כלכליים מודרניים, אך מהווה תנאי הכרחי לתוקף ההלכתי של הנישואין. הוא נכתב במפורש בשטר הכתובה, ונחשב לגרעין ההתחייבות של הבעל לפי תקנת חז"ל.
*תוספת כתובה היא סכום נוסף שהבעל מוסיף לפי שיקול דעתו – לרוב סכום משמעותי יותר, המשקף את רצונו לייצר התחייבות ממשית.
מדובר ברכיב רצוני, אך מחייב משפטית כמו העיקר. בתי הדין רשאים לבחון אם אכן הייתה כוונה להתחייב בסכום שנקבע, במיוחד אם מדובר בסכום גבוה במיוחד שנכתב למראית עין בלבד.
*נדוניה (או נכסי צאן ברזל) היא רכוש שהאישה מביאה עמה לנישואין, והבעל מקבל אחריות עליו. אם ערכה ירד – עליו להשלים את החסר.
אם עלה – הוא מחזיר רק את הסכום שנרשם בכתובה. הנדוניה נועדה להבטיח שהאישה לא תצא מהנישואין חסרת כל. יש הבחנה בין נדוניה מוחזרת לבין נכסי מלוג, שנשארים בבעלות האישה.
*תנאי בני גד ובני ראובן הם סעיפים מחייבים שנכללים אוטומטית בכל כתובה: מזונות, מדור, כסות, ריפוי, קבורה ועוד.
תנאים אלו נגזרים מהלכות חז"ל ומהווים התחייבויות ממשיות של הבעל לא רק במקרה של פרידה – אלא גם במהלך הנישואין. הפרתם עשויה לשמש עילת תביעה בפני בית הדין.
חשיבותם של מרכיבי הכתובה
לכל מרכיב בכתובה – עיקר, תוספת, נדוניה ותנאים – יש תפקיד חשוב בהגנה על זכויות האישה והסדרת ההיבטים הכלכליים של הנישואין.
עיקר הכתובה מהווה רצפת ביטחון הלכתית ומשפטית. גם אם לא נכתב סכום – ההלכה קובעת מינימום מחייב (200/100 זוז).
בתי הדין נוהגים לחייב בעיקר הכתובה גם כשנשללה התוספת, למשל במקרים של "אישה מורדת". בפסיקה נקבע גם שיש להצמיד את עיקר הסכום למדד כדי לשמר את ערכו, מה שהופך את העיקר לסכום מעשי ולא רק סמלי.
תוספת הכתובה היא החיוב המשמעותי מבחינה כספית. היא נקבעת לפי רצון הבעל, ומבוססת על הצהרתו בלבד.
לכן יש לה משקל כפול – גם כסכום ממשי שניתן לתבוע, וגם כמרכיב הרתעתי בהליך גירושין. בתי הדין אוכפים את התוספת כל עוד לא הוכח שמדובר בסכום מופרז שנכתב למראית עין. לכן, חשוב שבעל לא יתחייב בסכומים מעבר ליכולתו, מתוך מחשבה שמדובר בטקס בלבד.
הנדוניה, אף שפחות מקובלת כיום, עדיין רלוונטית. מדובר ברכוש שהאישה מביאה לנישואין, והבעל אחראי להחזירו במקרה פרידה או פטירה.
כך למשל, אם הוכח שהאישה מימנה חלק מהרכוש המשותף בכסף אישי, הדבר עשוי להשפיע על חלוקת הרכוש. הנדוניה גם נחשבת כחוב של העיזבון כלפי האישה, ולעיתים האלמנה צריכה לבחור בין ירושה לפי חוק לבין זכויותיה מהכתובה.
תנאי הכתובה (כמו מזונות, מדור, ריפוי, קבורה) יוצרים זיקה חוזית שמחייבת את הבעל לדאוג לאשתו גם במהלך הנישואין. תנאים אלו הם חלק בלתי נפרד מהכתובה, והפרתם עשויה להוביל לתביעות. המשמעות: הכתובה היא לא רק מסמך סיום קשר, אלא חוזה מחייב לכל אורך הנישואין.
מתי ניתן לתבוע כתובה?
ניתן לתבוע כתובה רק כאשר מתקיימים תנאים מסוימים – הכתובה איננה אוטומטית, ותוקפה תלוי בנסיבות ובסיבת סיום הנישואין. להלן המקרים המרכזיים בהם ניתן, ולעיתים אף נהוג, לתבוע תשלום כתובה:
*גירושין ביוזמת הבעל ללא עילת גירושין ברורה
כאשר הבעל מבקש להתגרש ואין טענה חמורה כלפי האישה (כגון בגידה, מרידה או הפרת התחייבויות מרכזיות), בית הדין לרוב יפסוק שעליו לשלם לה את מלוא סכום הכתובה.
הסיבה היא שלפי ההלכה, יוזמה חד-צדדית לגירושין מצד הבעל – בלי אשמה מצד האישה – אינה פוטרת אותו מתשלום הכתובה.
*בגידת הבעל או אלימות קשה מצדו
במקרים בהם מוכח שהבעל בגד באשתו, ניהל קשרים אסורים או נהג כלפיה באלימות קשה ומתמשכת, רשאית האישה לדרוש את כתובתה גם אם היא זו שיוזמת את הגירושין.
בתי הדין רואים בהתנהגות הבעל הצדקה לעזיבה – ולכן אין בכך "מרידה" מצידה. בנוסף, בתי הדין אף רואים באלימות או בבגידה סוג של "מעילה באמון" שמחזקת את זכותה לכתובה.
*פטירת הבעל – אלמנה תובעת כתובה
הכתובה ניתנת לתביעה גם אם הנישואין הסתיימו עקב מותו של הבעל ולא עקב גירושין. האלמנה יכולה לתבוע את הכתובה (כולל התוספת והנדוניה, אם נכתבו) מתוך עיזבונו של הבעל.
זו זכות משפטית ממשית שנחשבת כחוב – ולפעמים אף עדיפה מבחינת הסכומים לעומת ירושה לפי דין.
*גירושין בעקבות מריבה/שחיקה אך ללא "עילת מורדת"
בני זוג שהתגרשו עקב קשיים או פערים, מבלי שהאישה הוכרזה כ"מורדת" (כגון: מסרבת לקיים יחסי אישות או לנהל משק בית), עדיין ייתכן שבית הדין יפסוק כתובה. אם אין ראיות שהיא זו שגרמה לפרידה, אין מקום לשלול את זכאותה.
*סירוב גט מצד הבעל
במקרה בו הבעל מעכב את מתן הגט מתוך נקמנות או סחטנות, בית הדין עשוי לחייב אותו בתשלום כתובה – בין אם לאחר סרבנות גט ממושכת ובין אם כדי להרתיע מהמשך הסחבת.
לעיתים, הכתובה נתפסת ככלי לחץ משפטי שמאפשר לאישה לקבל פיצוי בגין העיכוב.
שינוי סכום הכתובה – מתי אפשרי?
ברוב המקרים, סכום הכתובה נותר קבוע מהחתונה ואילך ולא ניתן לשנותו. עם זאת, ישנם מצבים שבהם ניתן לשנות או לתקן אותו:
*כתובה שאבדה (דאירכסא): אם שטר הכתובה הולך לאיבוד, עורכים כתובה חדשה. לעיתים מנצלים זאת לעדכון הסכום, אך לרוב משחזרים את הסכום המקורי.
*התחייבות נוספת במהלך הנישואין: ניתן להוסיף תוספת כתובה במסמך נפרד, למשל לרגל יום נישואין. זו התחייבות תקפה ככל שטר חוב.
*תיקון טעות סופר: כשמתגלה שגיאה בסכום שנרשם, ניתן לתקן באמצעות פס"ד הצהרתי או כתובה חדשה.
*הפחתה בפסיקת בית הדין: בתי הדין עשויים להפחית סכומים מופרזים, אם ברור שלא הייתה כוונה אמתית לעמוד בהם.
*שינוי בהסכם גירושין: הצדדים רשאים להסכים על תשלום כתובה בסכום שונה מהכתוב. ההסכם מקבל תוקף משפטי.
*הצמדה למדד: הכתובה מוצמדת למדד, גם אם לא נכתב כך במפורש, בהתאם לפסיקה. אין להוסיף ריבית מטעמי איסור הלכתי.
*נורמות חברתיות: בקהילות מסוימות מקובל לכתוב סכומים אחידים וצנועים (למשל 18,000 ש"ח), אך אין חובה משפטית לכך.
** שימו לב: כל שינוי מחייב פעולה משפטית מוסכמת – אם באמצעות כתובה חדשה, שטר התחייבות נוסף, או הסכם פשרה שאושר כדין.
תביעת כתובה – צעד אחר צעד
אישה המבקשת לגבות כתובה בעקבות גירושין צריכה להבין שהנטל עליה – להוכיח זכאותה ולא להותיר ספקות באשר לעילות שנגדן נטענת פטור. כך יש לנהל תביעת כתובה צעד אחר צעד:
אבחון מצב משפטי: האם קיים פתח אמיתי לתביעה
השלב הראשון, עוד בטרם ניסוח כתב תביעה, הוא ניתוח זהיר של נסיבות הפרידה, תוכן הכתובה, התנהלות בני הזוג, והתשתית הראייתית. יש לבחון את תוכן הכתובה: האם מדובר בשטר תקף? האם הסכום סביר או כזה שעלול לעורר טענות של אי-כוונה אמיתית לשלם?
בד בבד, נבחן האם קיימות עילות פטור לבעל – האם יש ראיות לבגידה מצד האישה? האם נוהגת בו כ"מורדת" לפי הדין הרבני (מסרבת לקיים יחסי אישות או לעבור לדור עמו)? אם מתגבשת מסקנה שהאישה אינה צפויה להיתקל בחומות הלכתיות או משפטיות – ממשיכים לשלב הבא.
בחירת הערכאה והמסלול – בית הדין הרבני לעומת בית המשפט לענייני משפחה
תביעת כתובה מוגשת תמיד לבית הדין הרבני. גם אם רוב ההליכים (חלוקת רכוש, משמורת) מתנהלים בבית המשפט למשפחה – תביעת כתובה תידון בדין תורה בלבד. לכן, חשוב לתכנן את מועד הגשת התביעה כך שלא תעמוד בסתירה להסכמים קודמים או תביעות קיימות.
במקרים מסוימים, ניתן לשלב תביעת כתובה עם תביעות נלוות, אך יש לוודא שהדבר נעשה נכון מבחינה אסטרטגית כדי שלא לאבד סמכויות או להיתקל בטענות של "השתק" או "הסכמה ויתורית" מצד האישה.
ניסוח כתב תביעה חכם ומבוסס
בשלב זה עורך הדין מנסח את כתב התביעה לכתובה – בשפה משפטית מדויקת אך עם ביסוס הלכתי.
נדרש לפרט את סכום הכתובה, מועד עריכתה, נסיבות הנישואין והגירושין, וכן להצהיר על זכאות האישה לסכום במלואו.
כאן חשוב לפרוס תשתית עובדתית: מערכת היחסים בין בני הזוג, העדר עילות פטור מצד הבעל, תום לב של האישה לאורך השנים, אי־רצון להיפרד מצידה (אם זה המצב), כל פרט שעשוי להעניק לה יתרון מוסרי והלכתי.
הכנת תשתית ראייתית מוקפדת
במקרים רבים, הבעל יטען לפטור מחיוב הכתובה בטענה שהאישה "גרמה לפירוד", "בגדה", "מורדת", או "אישה רעה". על כן, כבר מראש יש להכין ראיות שיוכיחו את ההפך:
-תיעוד טיפולים זוגיים, מכתבים, הקלטות או מסרונים שמעידים על ניסיונות פיוס
-עדויות של גורמים מקצועיים (פסיכולוגים, מגשרים, עו"ס)
-מסמכים המעידים על תפקוד האישה בבית, בגידול הילדים וכדומה
-היעדר ראיות לטענות חמורות של הבעל (כלומר: הטענות מופרכות או לא נתמכות)
ראוי להדגיש: בכתובה עסקינן בהליך הלכתי. לכן, גם "תחושת האמת" חשובה – אופן הצגת הטענות, הגישה, ההתנהלות באולם – כל אלה מהווים חלק בלתי נפרד מהשכנוע.
ניהול הליך התביעה בפועל – דיונים, הצגת ראיות וחקירות
בתחילת ההליך, תתקיים לרוב ישיבה מקדמית בה ישאלו הדיינים האם הצדדים מוכנים להגיע להסכם. אם לא, התיק יקבע להוכחות.
כאן המקום להיכנס לעבודה רצינית:
חקירת הבעל: עו"ד מיומן יוביל את הבעל לסתירות בעדותו – האם באמת חשב שתשלומי הכתובה הם טקס סמלי בלבד? האם היה אי־פירעון של התחייבויות כלפי האישה? האם התנהל כראוי כבעל?
חוות דעת פסיכולוגיות או סוציאליות: שימוש בגורמים מקצועיים התומכים בטענת האישה – למשל, תסקיר המעיד על תפקודה המיטבי
שימור נרטיב אחיד: הקפדה שהאישה, עורך דינה וכל עדי ההגנה מציגים קו ברור ויציב, שלא ייחלש בחקירה
**בשלב זה, עו"ד ותיק יודע "לקרוא את החדר" – להבחין מתי כדאי לסיים ולחתור להסדר, ומתי ניכר שהדיינים נוטים לתמוך באישה ומומלץ לדחוף עד פסק דין.
פסיקת בית הדין – והאפשרות לערעור
פסק הדין ניתן לעיתים גם זמן ממושך לאחר הדיון האחרון, וניתן בו לקבוע תשלום מלא או חלקי של הכתובה, או דחיית התביעה. כאשר הפסק מקבל את טענות האישה – ייקבע סכום לתשלום, ובמקרה הצורך ניתן לאכוף אותו בלשכת הוצאה לפועל.
אם האישה לא מקבלת את מלא הסכום, ויש מקום לערעור (למשל: טענות פגם בהליך, טעויות הלכתיות), יש לשקול הגשת ערעור לבית הדין הרבני הגדול תוך 30 יום, בהתאם לסיכויי ההצלחה.
הליכי אכיפה (אם נדרש)
במקרים בהם הבעל אינו משלם את הכתובה כפי שפסק בית הדין, ניתן לפתוח תיק בהוצאה לפועל. חשוב לכלול את כלל פרטי החוב, לרבות הוצאות משפט, שכר טרחה, והצמדה למדד.
מומלץ מאוד בשלב זה לנסח את האכיפה באופן שאינו מותיר מקום להתחמקויות – כולל בקשה לעיקולים, הגבלות נסיעה, ובמקרים חמורים אף מאסר בגין אי-תשלום חוב מזונות או כתובה.
פסיקה רלוונטית – תקדימים חשובים בעיצוב הדין סביב כתובה
בג"ץ בבלי (1000/92)
נוגע לחלוקת רכוש בפני בית הדין הרבני. בית המשפט העליון קבע כי בתי הדין הרבניים חייבים לפסוק בענייני רכוש לפי המשפט האזרחי, לרבות חוק יחסי ממון. משמעות הדבר: בתי הדין אינם רשאים להתעלם מזכויות רכושיות שמגיעות לאישה לפי חוק המדינה, גם אם מדובר בפרשה של כתובה.
שאלה על סמכות בית הדין בנושא כתובה (ע"א 8121/07)
הובהר כי בדיני כתובה סמכות ההכרעה שייכת אך ורק לבית הדין הרבני, גם כאשר מדובר בזכויות כלכליות. כלומר, לא ניתן לפנות לבתי משפט אזרחיים בנושאים אלו ללא הסכמה מפורשת.
בחינת זכאות כולל (ע"א 4127/09)
נקבע כי יש לבחון את זכויותיה הכלכליות הכוללות של האישה – פנסיה, נכסים ורכוש – יחד עם זכאותה לכתובה. אין לחלק באופן מנותק ונפרד; הכתובה מהווה חלק מאיזון רכושי כולל.
הצמדה למדד (ע"א 5712/13)
פסק דין תקדימי קבע שיש לצרף להצמדת התשלום של הכתובה את מדד המחירים לצרכן – גם אם זה לא נכתב בשטר. ההחלטה העניקה לכתובה הסמכות לשמור על ערכה הכלכלי לאורך זמן.
שילוב ערכאות – אי פיצול (ע"א 518/87)
נפסק כי לא ניתן "לפצל" תביעת כתובה בין ערכאות – אם בית המשפט למשפחה כבר דן בנושא הרכוש, בית הדין הרבני רשאי להתחשב בכך ולהפחית את התשלום בהתאם.
אישור הפחתה בגין כפל זכויות (בג"ץ 8928/06)
אישה טענה שבית הדין הרבני דחה את תביעתה לכתובה בשל כפל זכויות על רקע הסכם רכושי. בג"ץ דחה את העתירה וקבע כי בתי הדין רשאים להפעיל שיקול דעת כדי למנוע פיצול או כפילות בתשלום.
סיכום עקרוני של פסיקות ביהמ"ש על רצף הזמן:
-ככל שהאישה נקייה מאשמה, סביר שתזכה בעיקר ובתוספת הכתובה.
-בתי הדין הרבניים מחויבים בחקיקה האזרחית ובהצמדה של התשלום.
-המערכת האזרחית והדתית עובדות יחד כדי להבטיח איזון רכושי אמיתי בין הצדדים – הכתובה היא כלי מרכזי אך חלק מרשת של זכויות כלכליות.
כתובה – שאלות נפוצות:
האם חייבים לחתום על כתובה?
כן. לפי הדין הדתי, אין תוקף לנישואין יהודיים ללא כתובה. הרבנות לא מקיימת טקס נישואין בלעדיה.
מה קורה אם אין כתובה?
במקרים נדירים שבהם הכתובה אבדה – ניתן להחתים על "כתובה מחודשת". אם אין כלל מסמך – הדבר עלול לפגוע בזכויות האישה בעת פרידה.
האם כתובה משפיעה על חלוקת רכוש?
לא ישירות, אך לעיתים יש לה השפעה עקיפה. למשל: פיצוי שניתן במסגרת הכתובה עשוי להיחשב לחלופה לאיזון משאבים, במיוחד כאשר הצדדים לא הסדירו ענייניהם בהסכם ממון.
האם סכום הכתובה ריאלי?
זה תלוי. יש מקרים שבהם הסכום נכתב ללא כוונה לאכיפה – אך יש מקרים רבים בהם סכום גבוה נאכף. בתי הדין בוחנים את מכלול הנסיבות.
האם אישה שבגדה מאבדת תמיד את כתובתה?
לא בהכרח. צריך להוכיח בגידה באופן ברור. גם אם היו חשדות, חוסר נאמנות רגשי או התנהגות לא מקובלת – לא תמיד שוללים את הזכות לכתובה. בתי הדין בוחנים כל מקרה לגופו.
האם אפשר להתחתן כדמו"י בלי כתובה כדי לחסוך בעיות בעתיד?
לא. לפי ההלכה, זוג יהודי חייב בכתובה כדי לקיים נישואין כדת משה וישראל. היעדר כתובה אינו פותר סכסוכים עתידיים – הוא רק יוצר בעיה מורכבת יותר.