תאונות עבודה של עובדים זרים

על פי דוח הלמ"ס, בסוף שנת 2017 חיו בישראל כ –  166,000 עובדים זרים, ו כ 37,000 מסתננים מאפריקה, למרות שהמספרים היו נמוכים מהנתונים של 2016, עדיין מדובר בכוח עבודה גדול. זכויותיהם של עובדים זרים מעוגנות בחוק, ומעסיקים מחויבים לספק להם תנאי מחייה הולמים, ותנאים סוציאליים כמו ימי חופשה ומחלה, הפרשות לפנסיה, ביטוח לאומי, וביטוח בריאות. במאמר הבא נדון בשאלה מה קורה כאשר עובד זר נפגע בתאונת עבודה.

 

ביטוח תאונות עבודה

על פי חוק העסקת עובדים זרים מעסיק עובד זר בעל היתר להעסקת לעובד זר מחויב להפריש עבורו תשלומים לביטוח לאומי. ביטוח לאומי מעניק לעובד זר שנפגע בתאונת עבודה כיסוי הוצאות טיפול רפואי, ובמקרים של נכות שנגרמה מהתאונה אף זכאי העובד לגמלה בהתאם לגובה הנכות שתיקבע לו. חשוב לזכור שבנוסף להפרשות לביטוח לאומי, מעסיקים מחויבים לרכוש פוליסת ביטוח בריאות פרטית עבור עובדים זרים, אולם תאונות עבודה נכללות בזכויות שהביטוח הלאומי מקנה, ולכן ביטוח אינן חלק מהכיסוי שביטוח הבריאות מספק.

 

איך פועלים במקרה של תאונה

במקרה בו עובד זר נפגע בתאונת עבודה, על המעסיק להגיש לביטוח לאומי טופס בל/250 ולרשום בו את פרטי התאונה, על מנת שהעובד יקבל את זכויותיו. הביטוח הלאומי מכסה הוצאות טיפול באחד מן המוסדות של אחת מקופות החולים בארץ, למעט טיפול דחוף או עזרה ראשונה, שיכול להינתן על ידי כל מוסד רפואי. הכיסוי כולל טיפול רפואי, בדיקות, אשפוז, תרופות, הוצאות נסיעה הנדרשת לקבלת הטיפול ואביזרים. הכיסוי אינו כולל הטסת העובד או חלילה גופתו לארץ מוצאו.

 

ליווי מקצועי

בכדי שעובד זר נפגע תאונת עבודה יקבל את מלוא זכויותיו, עליו לפנות לעורך דין תאונות עבודה בישראל על מנת שייצג אותו וידאג למיצוי מלוא זכויותיו. יש להביא בפני הרשויות את הנתונים המדויקים המוכיחים כי אכן מדובר בתאונת עבודה, ולהציג את כל חומרת הנזק שנגרם לעובד. החוק מגדיר בפירוט מה נחשב כתאונת עבודה ומה לא, ועו"ד תאונות עבודה ידע כיצד לפרוש את העובדות כך שיהיה ברור מעל לכל ספק כי אכן מדובר במקרה של תאונת עבודה. העובדים הזרים נמצאים בעמדה מוחלשת בבואם לטעון את טענותיהם מול הביטוח הלאומי, והעברית בדרך כלל אינה שגורה על פיהם, לכן ייצוג הולם של עורך דין הוא הכרחי.

 

פעולה מהירה

במקרה של תאונת עבודה של עובד זר, יש לפעול להגשת טיפול רפואי מיידי, ולהגשת טופס בל/250 במהירות האפשרית. כמעסיק – לאחר שדאגת לפינוי העובד ווידאת שהוא מקבל את הטיפול הרפואי לו הוא זקוק, ולאחר שמילאת את הטפסים הנדרשים, מומלץ לחבר בין העובד ובין עורך דין תאונות עבודה, שיעזור לו בהמשך ההתדיינות מול הביטוח הלאומי. כעובד, אם נפגעת בתאונת עבודה, דאג לכך שהמעסיק ימלא את הטפסים הנדרשים עבור ביטוח לאומי, ובדוק שכל הפרטים שנרשמו הם מדויקים. לאחר אשפוז וטיפול ראשוניים, ברגע שתוכל לעשות זאת – פנה לעו"ד שיגן על זכויותיך.

מידע מקצועי נוסף שעשוי לעניין אתכם:

מה מספרים הלקוחות שלנו

נעה צדיק
נעה צדיק
2021-08-22
תותח!!
תום רז
תום רז
2021-06-07
צוות המשרד נתן מענה מיידי ואדיב לשאלות שלי! המון תודה
erez rrr
erez rrr
2021-06-07
שירות מצויון. שירה, את אלופה.
Rute pacheco
Rute pacheco
2021-06-06
אני דוד מג מבת ים מרוצה מאוד מהטיפול של משרד עורכי דין דוד אנג'ל ועובדיו המסורים עם יחס יוצא מהרגיל מומחים בהגשת כל המסמכים הנחוצים למשרד הפנים ובהצגת המסמכים בזמן ולעמוד מולם במקצועיות בתודה ובכבוד רב דוד .מ
Shulamit Avraham
Shulamit Avraham
2021-04-22
תודה על שירות מצויין ומהיר, ובמיוחד לשירה שמאוד אכפת לה ונותנת שירות מכל הלב. ממליצה בחום
Канал ПозитиФФчик
Канал ПозитиФФчик
2021-04-13
מאוד ממליצה!! התקשרתי אם שאלה ותוך דקה נתנו לי מענה והסבירו מה עלי לעשות. תודה רבה לכם!
braa esa37
braa esa37
2021-02-12
מומלץ בחום.