למה זכאי עובד זר במקום עבודתו

עובדים זרים הם אחת האוכלוסיות המוחלשות במשק, ולמרבה הצער, קיימים מעסיקים אשר מנצלים את חולשתם ופוגעים בזכויותיהם. להלן מספר היבטים מבחינת דיני עבודה הנוגעים לזכויות עובדים זרים בסיעוד, בנייה, חקלאות ותחומים נוספים, שיש לשים לב שמתקיימים ואינם מופרים כלפי העובד הזר:

חוזה עבודה ושכר הוגן

על חוזה העבודה להיכתב בשפה מובנת לעובד, על המעסיק לוודא שהעובד מבין את הכתוב בחוזה בטרם החתימה, ולמסור עותק של החוזה לעובד. שכרו של עובד זר ישולם לא יאוחר מתשעה ימים לאחר תום חודש העבודה, השכר יהיה בגובה שכר מינימום לפחות, ויכלול תשלום של 125% על שעתיים נוספות ראשונות, ותשלום של 150% על כל שעה נוספת. אם מגורי העובד מרוחקים ממקום עבודתו, הוא זכאי לדמי נסיעה.

זכויות על פי עיסוק

נציין כי בנוסף לזכויות הכלליות של עובדים זרים, לכל ענף זכויות ייחודיות משלו (למשל עובדי אבטחה, בנייה, חקלאות וכיוב' שלכל אחד יש נהלים אחרים המאגדים זכויות עבודה שונות). על מנת למצות את זכויותיך כעובד זר, מומלץ לפנות לעורך דין דיני עבודה, אשר בקיא בכל התקנות והחוקים, וידע לומר לך בדיוק מה מגיע לך על פי החוק, בהתאם לעיסוקך כעובד זר.

ביטוח רפואי

על המעסיק לדאוג לביטוח רפואי (קופת חולים) עבור העובד למשך כל תקופת העסקתו, ולספק לעובד סיכום של הביטוח בשפה שהעובד מבין. את פירוט סעיפי הביטוח ניתן למצוא באתר משרד התמ"ת.

דיור הולם

המעסיק מחויב לדאוג לעובד למגורים הולמים, נפרדים ממקום העבודה, בעלי גישה בטוחה ונוחה, מרחב לינה של לפחות 4 מ"ר לעובד, ולא יותר משישה עובדים בחדר. כמו כן המעסיק מחויב לדאוג להסקה חשמלית ולאוורור נאות, שירותים ומקלחות במרחק סביר, מטבח מאובזר, תאורה חשמלית, ציוד לכיבוי שריפות ועוד. חשוב לציין כי החוק מחייב את המעסיק לאפשר לעובד להתגורר במגורים עד תום 7 ימים מסיום עבודתו.

בטיחות

המעסיק מחויב לספק לעובד עם תחילת העסקתו הדרכה בנושא בטיחות בעבודה, וכן לדאוג להדרכות תקופתיות בנושא בטיחות, המועברות בשפה שהעובד מבין. כמו כן, המעסיק מחויב לדאוג לסביבת עבודה בטוחה, ולספק לעובד ציוד בטיחות אישי.

חופשות ומנוחות

עובד זר זכאי ליום מנוחה שבועי של 36 שעות.

עבור עבודה ביום המנוחה השבועי שלו, העובד זכאי לתשלום בגובה 150%.

העובד זכאי להפסקה במהלך היום, בהתאם למספר שעות העבודה, ההפסקה אינה בתשלום, אך אם העובד נדרש להישאר בעבודה בזמן ההפסקה, יש לשלם לו עבור זמן זה

​עובד זר זכאי ל 14 ימי חופשה בתשלום עבור 4 שנות העבודה הראשונות, ו16 ימי חופשה עבור השנה החמישית. העובד זכאי לתשלום עבור ימי הבראה בהתאם למספר שנות עבודתו, וכן לתשלום עבור ימי מחלה בחישוב של יום וחצי עבור חודש עבודה, עד תקרה של 90 יום.

לאחר 3 חודשי עבודה לפחות, העובד זכאי לתשלום עבור ימי חג בהם לא עבד.

שמירה על זכויות העובד הזר

חוק העסקת עובדים זרים תוקן על מנת למנוע ניצולם של עובדים זרים בישראל, והוא מכיל סעיפים רבים, שרק את העיקריים בהם ציינו להלן. אם אתה חש שנפגעו זכויותיך, פנה לעורך דין לדיני עבודה, שיעזור לך לעמוד על זכותך לקבל את המגיע לך על פי חוק.