ערעור על סירוב הענקת מעמד בישראל / גירוש מישראל

החלטת משרד הפנים על סירוב הענקת מעמד לזר שמשמעותה גירוש מישראל

רשות האוכלוסין הפועלת במסגרת משרד הפנים הנה הגורם המוסמך לדון בבקשות למעמד אזרחי בישראל, החל ממעמד תייר הבא לבקר לתקופה קצרה ועד למעמד של אזרחות ישראלית. הרשות מחויבת עפ"י חוק לקבל את החלטותיה על בסיס עקרונות הדין והמנהל התקין, אך לא אחת קורה שהרשות דוחה בקשות באופן שנוי במחלוקת, ואלו מתגלגלות בערעורים עד לבית המשפט העליון, אשר לעתים מבטל את החלטת הסירוב ומחזיר את הנושא לדיון ברשות, תוך הדגשת הכללים המנהליים לפיהם על הרשות לנהוג בדחיית בקשות למעמד אזרחי בישראל.


    לייעוץ מקצועי מעו"ד דוד אנג'ל, העוסק בתחום בהצלחה מזה 20 שנה, התקשרו עכשיו ל- 072-2160056,
    או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

    הליך הערעור על הסירוב

    הליך הערעור על סירוב הנו הליך מסודר, קבוע לפי זמנים, על פי נוהל הרשות הקבוע עפ"י חוק, וכל טעות או איחור במועדי הגשת הערעור או בפנייה לערכאה הלא מוסמכת עפ"י דין תביא למחיקת הערעור ואף לדחייתו ללא יכולת לתקן את המהלך הפרוצדורלי. לפיכך, ועל מנת למנוע טעויות גורליות במקרה של סירוב שמשמעותו גירוש מיידי מישראל, חשוב להיעזר בעורך דין מיומן ומנוסה בתחום, המכיר את הליכי הפרוצדורה ומעורה בדין המהותי הנוגע למעמד אזרחי בישראל.

    נוהל הרשות המטפל בהגשת הערר (נוהל מס'  1.6.0001) קובע את אופן קליטת הבקשות והעררים, הגורם המוסמך לקלוט את הערר ולדון בו עפ"י נושא, ואת המועד להגשת הערר או הבקשה. חשוב לציין ככלל, כי החלטה לדחות בקשה תקבע גם את מועד העזיבה, ומבקש שבקשתו למעמד בישראל סורבה, יידרש לעזוב את הארץ תוך זמן קצר, כשהגשת בקשה או ערר פנימי מטעמו לא ידחו את גירושו מישראל, אלא אם הרשות קבעה אחרת או שיש בהוראת נוהל ספציפי הוראה המורה על עיכוב הרחקה מהארץ בעקבות הגשת ערעור.

    ערר על החלטת גורם מטעם רשות האוכלוסין – יוגש תוך 21 ימים. מועד זה יצוין בהודעה לנתין הזר, ובהתאם לנושא – יצוין למי עליו להגיש את הערר/הבקשה; האם לגורם המוסמך לדון בה ברשות האוכלוסין או לבית הדין לעררים.

    ככלל,  ערר על החלטות של גורמים מוסמכים ברשות הכפופים למנכ"ל הרשות ידונו במסגרת הרשות, ואילו ערר על החלטת מנכ"ל הרשות תידון בפני בית הדין לעררים.

    ערעור בבית הדין לעררים

    בתי הדין לעררים הנקראים בשמם הרשמי "בתי דין שלפי חוק הכניסה לישראל" נמצאים במחוז תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר-שבע, ומשרד המשפטים מפרסם רשימת נושאים עדכנית בהם לניתן להגיש עררים לבית הדין על החלטות הרשות. (האחרונה עודכנה ב-19.4.2021).

    במידה ומנכ"ל הרשות דחה את הבקשה – ניתן להגיש על ההחלטה ערר לבית הדין לעררים.

    במידה ובית הדין לעררים דחה את הערר – ניתן להגיש על החלטתו עתירה אל אחד מבתי המשפט לעניינים מנהליים  המצויים גם הם בכל המחוזות הנ"ל, ובמידה וגם כאן נדחה הערר, הרי שבמקרים המתאימים ניתן להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון בשבתו כבג”ץ.

    לכאורה הכללים לזיהוי הערכאה והמועדים להגשת ערר כתובים וקבועים, אך בדין ישנם מועדים אחרים שונים לעתירות מעבר לקבוע בנוהל על ערר לבית הדין, רובם קצרי מועד, וגם טעות פרוצדורלית קטנה של מועד או טעות בפנייה לערכאה הלא מוסמכת או אף באי הגשת בקשה נלווית מהותית – עלולה להיות טעות קריטית להמשך ההליך, להביא למחיקת הערר ואף לדחייתו המנהלית ולהרחקה מישראל מבלי  לנהל הליך כלל. פנייה לעורך דין מיומן המתמחה בתחום בשלבים המוקדמים של ההליך תאפשר לעתים לפתור את הדחייה בפעולות פשוטות,  לנהל אותו בצורה הנכונה ביותר כדי להשיג את העמדה הטובה ביותר מול הרשויות, ולחסוך בכך זמן וכסף למערער.


      לייעוץ מקצועי מעו"ד דוד אנג'ל, העוסק בתחום בהצלחה מזה 20 שנה, התקשרו עכשיו ל- 072-2160056,
      או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

      דוגמת פסיקה רלוונטית

       כך למשל בעת"מ (ת"א) 8301-11-15 Brhane נ' משרד הפנים נדון מקרה של מבקש מקלט מאריתריאה שערער על החלטת הרשות שהורתה לו להתייצב  במתקן "חולות". המבקש הגיש ערר לבית הדין לערעורים אשר דחה את עררו וחזר כי עליו להתייצב במתקן "חולות" במועד שקבעה הרשות. המבקש לא התייצב במועד שנקבע לו, ותחת זאת הגיש ערר לבית הדין על ההחלטה להציב אותו במתקן "חולות". בשל כך, וכיוון שלא נשמע להוראת ההתייצבות ביקשה הרשות לסלק את הערר בשל עשיית דין עצמי מצד המבקש, ובית הדין לעררים נעתר לבקשה ומחק את הערר.

      הפועל היוצא מכך היה כי מבקש המקלט איבד את מעמדו בישראל, עררו נמחק והוא היה צפוי להיות מורחק מישראל.

      על החלטה פרוצדורלית זו – למחוק את ערר המבקש עקב עשיית דין עצמי – הוגש ערעור לביהמ"ש לעניינים מנהליים, אשר ביטל את החלטת בית הדין לעררים, מהנימוק שבית הדין לעררים חרג מהנימוקים הקבועים בתקנות, שרק לפיהם יידחה ערר של מבקש, והם: כשהערר קנטרני, טורדני או כזה שאינו מגלה עילה. מכיוון שבית הדין לעררים  מחק את הערר עקב עשיית דין עצמי, חרג מהנימוקים הקבועים בדין ומסמכותו עפ"י דין , והדיון בערר המבקש הוחזר לבית הדין לעררים לשם דיון מהותי בעררו ובבקשתו.

      לסיכום: מומלץ מאד כבר בתחילת ההליכים מול הרשות ומול בית הדין לעררים לערב עורך דין מיומן המתמחה בתחום אשר התערבות מקצועית שלו, הן בפן המהותי והן בפן הפרוצדורלי, עשויה למנוע מצבים קריטיים במעמדו של הנתין הזר בישראל, ולקצר הליכים מול הרשויות ולחסוך בזמן ובכסף.

      משרד עו"ד דוד אנג'ל הוא המשרד המוביל בישראל בתחום ההגירה, עם ניסיון עשיר של מעל עשרים שנים בניהול הליכים ביעילות מרבית מול משרד הפנים, הערכאות המשפטיות השונות (לרבות בית הדין לעררים) ומצליח בביטולי צווי גירוש מישראל וצווי מעצר מנהלי. אם אתם או קרוביכם נתקלתם בבעיה או עומדים בפני גירוש מישראל פנו אלינו ללא דיחוי וקבלו מאתנו מייד את הטיפול המקצועי היעיל ביותר עבורכם.

       

      מה מספרים הלקוחות שלנו

      נעה צדיק
      נעה צדיק
      2021-08-22
      תותח!!
      תום רז
      תום רז
      2021-06-07
      צוות המשרד נתן מענה מיידי ואדיב לשאלות שלי! המון תודה
      erez rrr
      erez rrr
      2021-06-07
      שירות מצויון. שירה, את אלופה.
      Rute pacheco
      Rute pacheco
      2021-06-06
      אני דוד מג מבת ים מרוצה מאוד מהטיפול של משרד עורכי דין דוד אנג'ל ועובדיו המסורים עם יחס יוצא מהרגיל מומחים בהגשת כל המסמכים הנחוצים למשרד הפנים ובהצגת המסמכים בזמן ולעמוד מולם במקצועיות בתודה ובכבוד רב דוד .מ
      Shulamit Avraham
      Shulamit Avraham
      2021-04-22
      תודה על שירות מצויין ומהיר, ובמיוחד לשירה שמאוד אכפת לה ונותנת שירות מכל הלב. ממליצה בחום
      Канал ПозитиФФчик
      Канал ПозитиФФчик
      2021-04-13
      מאוד ממליצה!! התקשרתי אם שאלה ותוך דקה נתנו לי מענה והסבירו מה עלי לעשות. תודה רבה לכם!
      braa esa37
      braa esa37
      2021-02-12
      מומלץ בחום.